Mentenanta autovehiculelor

Conceptul de mentenanta a aparut in momentul in care s-a constatat ca este mult mai usor sa previi decat sa repari.

Ca si definitie, mentenanta reprezinta ansamblul tuturor actiunilor tehnico-organizatorice care se executa asupra autovehiculelor aflate in exploatare, pentru mentinerea sau restabilirea starii tehnice necesare indeplinirii functiilor pentru care a fost proiectat.

Programele de mentenanta consta in inspectii periodice al caror scop este verificarea eficientei in functionare, si se bazeaza pe analiza situatiei echipamentelor si instalatiilor pentru acel moment. Efectuarea acestor programe de mentenanta va reda starea de functionalitate a sistemelor si instalatiilor supuse verificarii, si se vor finaliza cu rapoarte si recomandari privind actiunile de service ulterioare si o documentatie a procesului de mentenanta.

Clasificarea mententantei:

  1. Mentenanta predictiva;
  2. Mentenanta preventiva;
  3. Mentenanta corectiva;
  4. Mentenanta planificata;
  5. Mentenanta bazata pe fiabilitate;
  6. Mentenanta bazata pe timp;
  7. Mentenanta bazata pe stare;

Mentenanta predictiva reprezinta ansamblul tuturor lucrarilor prin care se monitorizeaza, se stabileste tendinta de evolutie si se analizeaza parametrii caracteristici de performanta sau proprietatile sistemelor care dau indicii privind reducerea performantelor sau aparitia iminenta a defectelor.

Mentenanta preventiva reprezinta ansamblul lucrarilor care se efectueaza la intervale de timp predeterminate astfel incat sa previna defectarea sistemelor. Acestea vor fi oprite la o data anticipata cu saptamani inainte, iar reparatia va fi efectuata doar acolo unde este nevoie. In acest fel este posibila pregatirea echipei de interventie, comandarea pieselor de schimb necesare si reducerea la minim a duratei de stationare pentru reparatii, astfel ca in mod evident costurile cu mentenanta vor fi minime.

Mentenanta corectiva apare atunci cand sistemele functioneaza pana la oprirea lor accidentala datorita uzurii aparute sau datorita aparitiei unor defectiuni. Reparatia se rezuma in general la inlocuirea ansamblului sau subansamblului avariat. Acest tip de mentenanta implica in general costuri mari.

Mentenanta planificata reprezinta ansamblul lucrarilor in care echipamentele sunt oprite in mod planificat, in functie de numarul de ore de functionare sau km efectuati, pentru efectuarea reviziilor tehnice, reparatiilor curente si a reparatiilor capitale. In acest sistem nu conteaza gradul de uzura ci numarul de ore sau km. Astfel, este posibil ca o parte dintre componente si subansamble inca functionale sa fie inlocuite. Costurile cu mentenanta planificata, sunt in general mai mici.

Mentenanta bazata pe fiabilitate reprezinta ansamblul de actiuni si masuri realizate cu scopul de a stabili programul si continutul lucrarilor de mentenanta preventiva ce trebuie executate pentru a mentine si eventual restabili, atunci cand este necesar, starea tehnica a sistemelor, utilizand analize ale modurilor de defectare, analize de siguranta, analize functionale, analize de citicitate.

Mentenanta bazata pe stare reprezinta ansamblul activitatilor de determinare sau prognozare a starii tehnice a sistemelor si a lucrarilor de mentinere a performantelor.

Mentenanta bazata pe timp reprezinta ansamblul lucrarilor periodice executate indiferent de starea tehnica a sistemelor, prin care se mentin performantele acestora.

De asemenea reviziile tehnice realizate se clasifica in:

  • Revizii tehnice de gradul I RT-1;
  • Revizii tehnice de gradul II RT-2;
  • Revizii tehnice sezoniere RTS;

Reviziile tehnice de gradul I (RT-1), consta in verificarea, reglarea, strangerea si ungerea agregatelor, ansamblurilor si subansamblurilor automobilelor si remorcilor, in scopul mentinerii starii tehnice corespunzatoare si prevenirii defectiunilor tehnice in parcurs. Revizia tehnica de gradul I se executa de personal calificat in incinta statiilor de reparatii auto.

Revizia tehnica de gradul II (RT-2), cuprinde, pe langa lucrarile prevazute la revizia de gradul I, o serie de lucrari suplimentare, a caror necessitate apare la o periodicitate mai mare.

Revizia tehnica sezoniera (RTS), consta in operatii specific trecerii de la exploatare de vara la exploatare pe timp de iarna si invers.

Operatiile de reparatie a autovehiculelor se clasifica si ele in reparatii curente (RC) si reparatii capitale (RK).

Reparatiile curente RC, include toate remedierile, inclusive de inlocuire de piese si aggregate, ce trebuie efectuate la autovehicule aflate in exploatare, cu exceptia reparatiilor capitale. Retinerea din exploatare a unui autovehicul pentru efectuarea de reparatii curente, nu se face periodic, precum in cazul lucrarilor de intretinere, ci doar atunci cand se iveste necesitatea acestor reparatii.

Reparatiile curente pot fi:

  • directe, atunci cand reparatia se face direct pe autovehicul, fara a fi necesara demontarea agregatului din care face parte elementul defect;
  • indirecte, atunci cand pentru reparatie este necesara demontarea intregului agregat ce prezinta stare de defect;

Reparatiile capitale (RK), cuprind inlocuirea sau refacerea completa a unor elemente principale.